Ik ben een maandje in Bali.
Lange tijd geen zin gehad in bloggen. Maar nu is er soort van een aanleiding:
Ik ben bij een strandtentje in Kuta waar ik vroeger veel zat: bij bapak Sudra.
Vroeger had ieder strandtentje zijn eigen coolbox, zoals in Legian nu nog is.
Maar CocaCola heeft de strandtentjes in Kuta geholpen: alle strandtentjes hebben nu een ijskast!
Ze hoeven alleen maar de electriciteit te betalen.
Maar, haha, dikke maar, ze mogen ook alleen nog maar bij CocaCola inkopen.
Zelf kiezen welk bier kan dus niet meer: dat bepaalt CocaCola. Alle ijskasten op de Kuta Beach, ik schat zo’n 100, hebben allemaal dezelfde inhoud. Vieze Bintang, vieze Cola…
Mag je ook kiezen zonder koelkast van CocaCola te doen, zoals het vroeger was?
Nee, dat kan niet. Het is een deal tussen CocaCola en de banjar (een soort wijk-gemeente).
Ben benieuwd hoeveel CocaCola daarvoor heeft betaald.
Het bier is ongeveer 2x zo duur als 3 jaar geleden, de keus is beperkter. De strandtentjes betalen veel voor de electriciteit en verdienen minder.
“I love Bali” staat op de CocaCola ijskasten.
Hoera voor de vooruitgang!
Een mooi voorbeeld van kapitalisme.
De enige manier om daar aan te ontkomen is dat iedereen snapt wat er aan de hand is en (eventueel, indien gewenst natuurlijk) samen actie onderneemt. Twee dingen die in Indonesië extreem moeilijk te verwezenlijken zijn 🙂
Nederlanders zijn mondiger. En minder gelaten. Vooral dat is zo schrijnend: hoe gelaten de Indonesiër dit zich laat gebeuren.
Nog, hoop ik….
wat is er mis met de oude koelbox?
niks dus. maar dat levert meneer CocaCola en de banjar dus niks op.
ik heb net in legian een arakje op het strand gedronken: een slimmerd probeert eens iets anders uit! en daar mag het nog dus…
Ik was gisteren in de stad en zag een coca cola koelkast staan. Met allemaal verschillende merken. Fanta, Minute maid en zo. Ik schreef alle merken op en zocht ze later op op internet. Allemaal merken van coca cola. Zelfde verhaal dus hier in Palangkaraya/Borneo.
Overigens zag ik een lijst bij het zoeken met alle merken van Coca Cola en dat waren er toch een hoop, honderden… Da’s nog eens zaken doen 🙂
Maar als er dan iemand nog een beetje smaak over heeft en net iets anders wil, dan kan dat dus niet!
Op mijn tijdlijn staat, heel grappig, onder dit bericht ook een bericht over CocaCola, over het “sponsoren” van onderzoekers, omkopen dus.
Wat ik niet begrijp hoe CocaCola zelf, ook mensen neem ik aan, dit gedrag, puur gericht op geld, kunnen volhouden.
Dat wordt ook steeds moeilijker nu steeds meer mensen dat te weten komen via internet.
Ze moeten nu zowel in de VS als in Europa bekend gaan maken wie ze ‘sponsoren’.
Overigens gaat de verkoop van Coca Cola in de VS flink omlaag, ‘men’begint te begrijpen wat het doet. Vandaar wellicht de druk op Indonesië, een ‘groeimarkt’.